Čím ďalej, tým viac si hlavne mladí ľudia pri výbere novej práce zisťujú, aké benefity by im mohol poskytnúť ich potencionálny zamestnávateľ. Dalo by sa povedať, že v očiach uchádzačov o zamestnanie sú spoločnosti poskytujúce benefity svojim zamestnancom atraktívnejšie.
Nakoľko mzda je povinnosťou, poskytovanie benefitov je hodnotou navyše. Zväčša čím je spoločnosť väčšia, tým aj viac benefitov dokáže ponúknuť s cieľom vytvoriť priaznivé pracovné prostredie. V súčasnosti existuje široká škála možností, ktoré môžu spoločnosti využívať. Medzi najfrekventovanejšie benefity pre zamestnancov by sa dalo zaradiť využite notebooku, mobilného telefónu a automobilu aj na súkromné účely, rôzne firemné podujatia a zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov.
benefity pre zamestnancov
Vo všeobecnosti možno benefity pre zamestnancov rozdeliť na:
- peňažné – príspevky zo sociálneho fondu napr. na dopravu do zamestnania, stravovanie zamestnancov nad zákonný rozsah, peňažné pôžičky, príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie
- nepeňažné – poskytnutie notebooku na súkromné účely, osobného motorového vozidla a služobného mobilného telefónu na súkromné účely, oceňovanie zamestnancov vecnými darmi, organizovanie spoločenských podujatí, podpora vzdelávania a pod.
Aj benefity idú s dobou :
Benefity boli atraktívne aj v minulosti a iné sú atraktívne dnes. Medzi nové trendy možno zaradiť zriadenie oddychových zón pre zamestnancov. Vo veľkých (hlavne medzinárodných) spoločnostiach je to zriadenie jaslí a škôlok v blízkosti pracoviska, resp. aj priamo v jeho priestoroch pre deti zamestnancov, rôzne regeneračné programy, masáže na pracovisku, voľno nad rámec daný zákonom, príspevok zamestnávateľa do III. piliera a bezplatné konzultácie so psychológom. Home office ako benefit je v poslednej dobe tiež diskutovanou témou. Niektoré štúdie ukazujú, že sa znižuje kreativita zamestnancov, pretože práve najlepšie nápady vznikajú v „kuchynke“. Preto aj niektoré veľké korporáty, najmä v zahraničí zvažujú lepšie reguľovanie tohto benefitu.
Benefity sa vekom menia:
Každá veková skupina preferuje iný typ benefitov. Kým mladí ľudia dávajú prednosť flexibilnej pracovnej dobe, práci z domu, vzdelávacím programom a možnostiam kariérneho postupu, tak vyššia veková kategória dáva prednosť hlavne peňažným benefitom. Často je to dôvodom toho, že v živote si už veľa zažili a uprednostňujú teda istotu, bezpečie pred kariérnym rastom, zážitkami, či služobnými cestami. Rozdiely vo vnímaní benefitov sa prejavujú aj medzi ľuďmi s manuálnym a nemanuálnym charakterom práce.
…a na záver…
Možno skonštatovať, že spoločnosti si silu benefitov uvedomujú a čím ďalej, tým častejšie ich poskytujú svojim zamestnancom, nakoľko ide o istý spôsob, ako ich motivovať, podporiť ich lojalitu a zvýšiť kvalitu ich výkonov. Hlavne veľké spoločnosti si v oblasti netradičných výhod pre zamestnancov navzájom konkurujú a každý rok pridávajú nové a zaujímavejšie benefity pre zamestnancov.
Kontaktujte na nás, ak chce zistiť svoje preferencie benefitov.
————————————–
Viac o pracovnej motivácii aj s prípadovými štúdiami a výskumami nájdete:
Nosek, J. (2011). Manažérske katastrofy. Jak šéfové řeší problémy v byznysu. Brno: CPress. – príbehy vychádzali v ekonomickom mesačníku BIZ
Hogan, R., Hogan, J. a Warrenfeltz, R. (2007). The Hogan Guide. Tulsa: Hogan Press. – na internete nájde rôznej štúdie na tému motivácia a benefity od týchto celosvetovo uznávaných autorov