Denník manažéra XII.

ADVANCA Denník manažéra

Denník manažéra XII.

Vzhľadom na súčasnú situáciu, kedy aj vládni predstavitelia vyzývajú firmy, aby svojim zamestnancom umožnili pracovať z domu, stále viac premýšľam o tom, ako vôbec s homeoffice inštitútom narábať ako manažér. A to, ako zamestnancov, ktorí pracujú z domu, kontrolovať a či je vôbec potrebné ich kontrolovať. Manažér iného oddelenia napríklad vyžaduje, aby mu jeho podriadení posielali na konci dňa reporty, na čom všetkom pracovali. Ďalší zase dal svojim zamestnancom vypracovať plán aktivít na celé obdobie, počas ktorého budú na homeoffice s tým, že po návrate do kancelárie si urobia ich odpočet. Ako teda manažovať tím počas homeoffice, dôverovať podriadeným, že nebudú situáciu zneužívať alebo ich kontrolovať?

 

Na úvod malé zamyslenie: je zvláštne celé toto uvažovanie o kontrole zamestnancov. Natíska sa otázka, prečo máte potrebu kontrolovať ich? Ak im nedôverujete, prečo ich ešte stále máte vo firme? Ak neveríte, že si svoju prácu robia zodpovedne, aký zmysel má s nimi ďalej spolupracovať? A prečo ste si ich vlastne vybrali?

 

Staré známe – dôveruj, ale preveruj – je v tomto kontexte úplne postačujúcim základom. Nebáť sa prejaviť dôveru zamestnancom tým, že s nimi otvorene prediskutujete, čo majú robiť, dokedy je potrebné, aby odovzdali vypracované veci a prečo je dôležité termín dodržať a čo sa stane, ak úlohu nesplnia. Stovky firiem a milióny zamestnancov už dnes bežne fungujú na flexibilnom pracovnom čase, kedy je viac-menej na nich, ako si zorganizujú deň (napr. niekto začína ráno o 6.00 h, iný o 10.00 h, niekto si ide cez obed zacvičiť a mamička, ktorá opúšťa prácu o 15.00 h, aby deti vyzdvihla zo škôlky, nemá problém skontrolovať e-maily, keď uloží deti večer spať…). A predstavte si, funguje to!

Denník manažéra XII.

Ľudia v takýchto firmách si flexibilitu vážia a sú efektívni. Áno, samozrejme, aj tu sa nájdu výnimky, ktoré sa doma „zašívajú“ a prácu flákajú, alebo si na pol dňa zapnú YouTube, aby boli „akože online“ keby to niekto sledoval. Ak ale Váš zamestnanec takto strávi polovicu pracovnej doby, na výsledku sa to prejaví, a vy to uvidíte … Uvidíte, či Vám analýza dorazila načas a v štandardnej kvalite, uvidíte, či bol človek zastihnuteľný, keď bolo treba rozdiskutovať ďalšie smerovanie projektu, ako aj to, či komunikuje s kolegami, ktorí na jeho vstupy čakajú… Nedáva preto celkom zmysel nejaká „plánovaná a vyžadovaná“ kontrola. Veď kontrolou samo o sebe je to, či človek prácu „doručí“ alebo nie.

 

Práve takéto vyžadované „dokazovanie“ môže spraviť viac škody ako úžitku. Dáva tým najavo, že svojmu tímu vlastne vôbec nedôverujete, a čo si budeme hovoriť, to im na motivácii k poctivosti určite nepridá… Už samo osebe môže byť dlhodobé „homeofficovanie“ náročné na psychiku samotného zamestnanca (hodiny osamote, celé dni, alebo napríklad v prípade karantény aj týždne buď len s partnerom, alebo naopak s celou rodinou, môže byť naozaj minimálne otravné …) a zaťažovať ľudí ešte nedôverou – to sa nezdá ako dobrý nápad…

ADVANCA - Denník manažéra XII.

 

DENNÍK MANAŽÉRA XII.

Namiesto toho, aby sa lídri obávali ako „skontrolovať“ či všetci robia to, čo majú, by sa mali podľa mňa sústrediť na to, ako udržať „tímového ducha (tím spirit)- keď ste všetci doma, nevidíte sa, maximálne si píšete e-maily, alebo sa počujete cez Skype. To je otázka, na ktorú by sa mali lídri skutočne zamerať.

 

Odporúčanie: Dôverujete. Áno, zneužívanie príde. A áno, aj vy na to prídete. Tak, ako by ste na to prišli, keby boli ľudia normálne v práci. A čo by ste urobili potom? Prehovorili by ste človeku do duše? Zobrali ho „na koberček“? Áno, aj toto sa dá urobiť online – nerobiť z toho nejakú drámu. Treba s tým len počítať ? Tak, ako by ste mali dôverovať svojim ľuďom, mali by ste dôverovať samým sebe ?. Dôverujte tomu, že si so zneužívaním situácie poradíte. Tak ako si denne dokážete poradiť so „štandardným manažovaním“. A ak nie, poradíme Vám my ?

Aby ste však zneužívaniu predišli, skúste urobiť prvý krok. Buďte ústretoví a prejavte dôveru ako prvý. Ukážte, že veríte nielen tomu, že Vás zamestnanci nebudú klamať, ale že veríte aj im samotným, že toto náročné obdobie zvládnu. Ukážte im, že ste tu pre nich – keď majú pre karanténu deti doma, je úplne OK, keď Vám report pošlú aj večer, keď ich uložia spať (keby ho za normálnych okolností poslali na konci pracovného dňa, aj tak by ste ho čítali až na ďalší deň ráno…). Zamerajte sa na to, ako podporiť dobrú náladu a tímového ducha. Ako vyzdvihnúť a poukázať na dobrú prácu, keď sú všetci členovia tímu mimo kancelárie – to sú veci, ktoré vám skôr zabezpečia dobrý výkon. Nie kontrola. Dôvera, ústretovosť a záujem. Keď sa vy budete správať ako dospelý, budú sa aj oni.

 

 

Tento článok vznikol vďaka skúsenostiam a vedomostiam dvoch dám. Psychologičky Aneta Vančová a Jana Lišková spojili svoje sily, aby Vám touto formou poradili, či motivovali Vás v momentálnej situácií, ktorá vládne v našom štáte a vo svete.

PS: pár tipov, ako udržať tímového v náročných časoch Vám ponúkneme nabudúce.

Ďalšie zaujímavé témy si môžete prečítať v knihe autorky Anety Vančovej – MANUÁL (NE) MANAŽÉRA .

 

Všetky články na tému Denník manažéra, nájdete v sekcií BLOG  . 

 

 

Autor

,