Čo majú spoločné a v čom sa odlišujú. Téma, ktorej sa venovala nejedna konferencia, odborná či panelová diskusia. Kto je v skutočnosti koučujúci manažér a kto profesionálny kouč? A ako to vyzerá, keď sa spojí manažér a kouč v jedno? Tému manažér a kouč sme poňali ako dve roly, ktoré sú zastúpené v jednej osobe.
Cieľom koučingu je rozvoj jednotlivca alebo spoločnosti / firmy a to prostredníctvom procesu uvedomovania si vlastných osobitostí, schopností, hodnôt a možností. Koučovaný má dospieť k zásadným odpovediam týkajúcich sa jeho osobného alebo pracovného života. Tento proces vedie k riešeniu situácie a koučovaný sa dostáva na voľnú cestu k správnemu napredovaniu. Koučing teda dopomáha získať seba pod kontrolu, preberať zodpovednosť za svoje činy a tak napredovať k rozvoju. Tento nástroj sebauvedomenia je vhodný pre jednotlivca, manažérsku prax alebo rozvoj zamestnancov, čo vedie k zvýšeniu ich výkonu.
Cieľom manažovanie jednotlivcov, či skupín je naplniť tímové ciele alebo ciele spoločnosti prostredníctvom použitia potenciálu u každého jednotlivca. A tak manažéri vo svojej praxi používajú rôzne techniky, postupy na ich naplnenie. A robia dobre, že používajú plejádu nástrojov. Jednou z nich môže byť práve koučing. Vtedy hovoríme o koučujúcom manažérovi, resp. manažérovi ako koučovi. V čom je teda rozdiel medzi koučujúcim manažérom a profesionálnym koučom?
koučujúci manažér
- Koučujúci manažér nie je rovnocenný so svojimi podriadenými. Ani pri koučovaní sa nemôže zbaviť moci a zodpovednosti za výsledky tímu.
- Koučujúci manažér môže zadať tému koučovacieho rozhovoru.
- Koučujúci manažér má právo veta. Nemusí schváliť postup, ktorý si koučovaný zvolí v koučovacom rozhovore. Nepovažuje dané riešenie za vhodné vzhľadom napr. na smerovanie spoločnosti.
- Koučujúci manažér môže, no naozaj len vo výnimočných situáciách, zamietnuť výsledok koučovacieho rozhovoru.
- Koučujúci manažér používa vo svojej praxi aj iné štýly riadenia a vedenia, nie len koučovanie.
- Koučujúci manažér používa pri riadení a vedení svojich ľudí rôzne metódy a spôsoby komunikácie, nie len otázky. Podľa potreby použije príkazy, rady, názory, pozorovanie, sumarizovanie, či samotné ticho.
profesionálny kouč
- Profesionálny kouč je rovnocenným partnerom s koučovanými. Sprevádza koučovaného. Dodržuje zásady profesionálneho koučovacieho rozhovoru podľa ICF.
- Profesionálny kouč necháva, prípadne pomáha koučovacími nástrojmi koučovanému, vybrať tému koučovacieho rozhovoru.
- Profesionál kouč verí v zdroje na vyriešenie, ktoré sa nachádzajú vždy u koučovaného. Rôznymi metódami mu pomáha objaviť tieto riešenia.
- Profesionálny kouč nezamieta výsledok koučovacieho rozhovoru. No vždy dbá na etiku výsledku.
- Profesionálny kouč používa v koučovacom rozhovore iba metódy, prístupy koučovania podľa potrieb koučovaného.
- Profesionálny kouč nedáva rady, príkazy, nevyjadruje svoje názory. Pokiaľ koučovaný požiada kouča o radu, kouč oboznámi koučovaného o tom, že nevystupuje ako kouč, ale vyjadruje svoj názor.
koučujúci manažér vs. profesionálny kouč?
Sú teda situácie a témy, kedy je vhodné požiadať profesionálneho kouča o spoluprácu. Inokedy si koučujúci manažér dokáže hravo poradiť so svojimi koučovacími manažérskymi nástrojmi, ktoré má. Koučujúci manažér teda využíva koučovacie prvky a koučovací štýl riadenia ľudí. Pričom profesionálny kouč je odborník v technikách a koučovacích zručnostiach. Ak si chce koučujúci manažér udržať lepší odstup/ nadhľad nad situáciou je vhodné požiadať o spoluprácu profesionálneho kouča. Prípadne keď chce, aby si jeho tím sám za pomoci odborníka vyriešil nejakú situáciu.
„Je to ako s topánkami – vždy je potrebné si vybrať vhodné na správnu príležitosť.“
Obe tieto roly v jednej osobe: chcú skvaliť fungovanie koučovaného, používajú koučovacie techniky (len v inom rozsahu), pomáhajú koučovanému v jeho úskaliach, vedú koučovaného k samostatnosti a zodpovednosti.
prínosy: Manažér a kouč v jednom
Manažér a kouč v jednom teda vedie svojich podriadených k samostatnosti a zodpovednosti, pomáha im robiť vlastné rozhodnutia v príslušných oblastiach a zvyšuje aj motiváciu týchto ľudí k podávaniu výkonu. Tak získava pre seba čas, ktorý môže venovať strategickému plánovaniu, nezaoberá sa operatívou. Preukazuje svojim podriadeným, že im dôveruje a tak aj samotní ľudia sú ochotní preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia a tešiť sa z práce, ktorú vykonávajú.
A čo je vrchol manažérskeho koučovania? Keď samotný nadriadený požiada o koučovanie svojho podriadeného.
————————————————-
Viac o profesionálnom a manažérskom koučovaní sa dočítate:
Blanchard., K. a Johnson, S. (2013). Minútový manažér. Citadella.
Nosek, J. (2011). Manažerské katastrofy. Computer Press.
Karpinská, Z. a Kmecová D. (2017). Koučovanie podľa pyramídy. Bratislava: Business Coaching College.