Myslel som si, že dávať spätnú väzbu je v manažérskej praxi to najťažšie. Ale zisťujem, že som sa mýlil. A prišiel som na to v okamžiku, keď som mal prepustiť svojho podriadeného. Nie z vlastnej vôle, nemal som výhrady voči jeho práci. Ale z organizačných dôvodov. Šetrenie, zrušenie pracovnej pozície. Ako takýto typ výpovede odkomunikovať zamestnancovi? Je dôležité ponúknuť mu pomoc pri hľadaní novej práce, aby ma neobviňoval zo svojej situácie? A ako sa v takejto chvíli vysporiadať s emóciami, ktoré sú v prípade výpovede aj opodstatnené? Prepustenie podriadeného bez výhrad voči jeho práci.
Denník manažéra VII.
Prepustenie podriadeného je jedna z najnepríjemnejších situácií, ktorým z pozície manažéra budete čeliť. Navyše, ak je to podriadený, voči výkonu ktorého nielenže nemáte výhrady, ale ste s jeho prácou dokonca spokojný a (ako správny manažér…) mu pravidelne dávate pozitívny feedback, máte sa na čo tešiť … Sklamanie, pocit krivdy, výčitky, nadávky, plač, krik, alebo naopak až nekonečné hrobové ticho… Nech je už dôvod akýkoľvek, pravdepodobne Váš podriadený z takéhoto stretnutia neodíde s úsmevom. A asi ani vy. Z mojej skúsenosti je toto situácia, kedy sa jednoducho nedá vyhrať. Obom stranám sa takéto rozhodnutie nepáči a obe strany s tým nič nezmôžu … Čo ale môžete urobiť, je snažiť sa zmierniť celý priebeh a vyhnúť sa niektorým nástrahám, ktoré by situáciu mohli zhoršiť.
.pravda, pravda, pravda
Krutá pravda alebo milosrdná lož? Aj keď si možno hovoríte, že práve toto je situácia, kedy by mohla lepšie zafungovať milosrdná lož. No dovoľte mi pripomenúť Vám ďalšiu ľudovú múdrosť na túto nôtu: lož má krátke nohy. A čím väčšiu nespravodlivosť Váš podriadený pocíti, tým vyššie úsilie vyvinie na zistenie pravdy. Buďte preto transparentný v tom, prečo ste sa rozhodli dať Čierneho Petra práve jemu. Organizačné dôvody. Zostal budget len na troch seniorov. Si tu najkratšie… Vymýšľanie si dôvodov a ospravedlnení situáciu nijako nezlepší. Podriadený na to aj tak príde a bam – teda vlastne bim-bam/bim-bam, zazvonil zvonec a Vášmu dobrému vzťahu je koniec. Rovnako je koniec aj Vašej reputácii dobrého či aspoň férového manažéra a v neposlednom rade aj reputácii vašej firmy.
.vyhnite sa porovnávaniu a nejasnostiam
Keď príde na stôl téma – Prečo ja? Prečo nie Peter, ktorý sa dosť často zašíva na cigaretke? Alebo Iveta, ktorá robí veci pomaly? –nenaskočte na vlak vymenovávania všetkých možných aj nemožných vlastností Petra, Ivety, či Jožka … Podriadený Vás aj tak tromfne a budete na tom ešte horšie. Rovnako ako pri podávaní korigujúceho feedbacku (minulý článok) sa oplatí vyhnúť generalizovaniu typu: Vždy reaguješ prehnane alebo Stále meškáš. Samozrejme, ak náhodou netúžite odpovedať na otázku: Kedy naposledy? a pokiaľ nemáte po ruke zoznam všetkých príkladov kedy, ako a prečo… alebo neexcelujete v klube debatérov, zíďte radšej rovno z kratšej cesty. Neporovnávajte a nezahmlievajte.
.ponúknite pomoc, ale netlačte na to
Je dobré ponúknuť pomoc, ale najprv sa na chvíľku zamyslime…
Manažér: Čau Dano. Bohužiaľ mám zlé správy. Firme sa nedarí a musíme prepustiť pár ľudí. Je mi to ľúto, ale jedným z nich budeš aj ty. Rád ti ponúknem pomoc pri hľadaní novej práce.
Podriadený: Chceš mi pomôcť?! Tak mi neber prácu!
Manažér: Dám ti dobré odporúčania.
Podriadený: Koho zaujímajú odporúčania? Keď chceš niekoho odporúčať, odporuč radšej Filipa na „vyhadzov“, namiesto mňa…
Manažér: Keď budem o niečom vedieť, hneď sa ti ozvem.
Podriadený: Tak ako si sa mi hneď ozval, že firme sa nedarí a možno sa bude prepúšťať?! Ďakujem, tomu tak verím …
.prepustenie podriadeného je náročné aj pre samotného šéfa
Takto by sa dalo pokračovať donekonečna. Čo z toho vyplýva? Ponúkať niekomu pomoc pri hľadaní novej práce, keď ho práve vyhadzujete, nemusí byť dobrý nápad. Ak však chcete podriadenému naozaj pomôcť, dajte tomu trochu času, kým vychladnú prvé emócie a ozvite sa s ponukou neskôr. Rovnako, aj keď odporúčate Outplacement service vašej spoločnosti. Doprajte človeku čas spracovať túto nepríjemnú realitu. Ako rýchlu pomôcku Vám odporúčame riadiť sa niektorými zásadami zo STAY interview, ktoré je možné použiť aj pri EXIT interview. Tejto téme sa budeme venovať v niektorom z najbližších článkov.
A spracovať túto nepríjemnú realitu odporúčame aj Vám. Výčitky? Prídu. Budete sa cítiť zle? Áno. Asi áno. Vypočujete si na svoju adresu pár nepríjemných slov? Nepochybne. Čo s tým môžete urobiť? Nič.
Urobte ale všetko, čo je vo Vašich silách pre to, aby ste minimalizovali vyššie spomínané škody a nechajte zamestnanca odísť dôstojne a s čo najmenšími ranami na duši.
—————–
Niečo viac na tému Prepustenie podriadeného sa dočítate:
5 tipov pri prepustení podriadeného: https://kissflow.com/hr-process/employee-offboarding/best-practices-for-employee-offboarding/